Jak spełnić marzenie z dzieciństwa? – Krótki poradnik jak zostać pilotem samolotu

Ścieżka, którą należy przebyć, by uzyskać licencję pilota nie jest ani łatwa, ani tania. Wymaga to sporego poświęcenia i setek godzin zarówno na ziemi jak i w powietrzu – jak twierdzą wieloletni i doświadczeni piloci – zdecydowanie warto. Szybowanie w przestworzach rekompensuje wszystkie niedogodności. Jak więc zdobyć upragnioną licencję?

Na samym początku poradnika należy wspomnieć, że wyróżniamy kilka typów uprawnień – pierwsza licencja tzw. PPL(A) zezwala na loty w celach rekreacyjnych bez możliwości zarobku, jedynie w dobrych warunkach pogodowych. Koszt całego przedsięwzięcia oscyluje w graniach 19-32 tysiącach złotych. By przystąpić do państwowych egzaminów należy poświęcić około sto godzin na przyswojenie wiedzy teoretycznej i blisko 45 godzin na odbycie praktyk. Drugi rodzaj licencji to tzw. CPL(A), które daje znacznie większy szereg możliwości, bowiem zezwala na loty w celach zarobkowych – jedynym ograniczeniem jest ilość pasażerów i rodzaj samolotu. Tu restrykcje przewidują ograniczenia ze względu na masę maszyny, które nie może przekraczać 5,7 tony. Tego typu licencja otwiera furtkę do dalszego rozwoju i pogłębiania swoich uprawnień. Trzecia kategoria ATPLA daje możliwość wykonywania lotów liniowych przewożąc dowolną liczbę pasażerów.

Niestety koszty uzyskania licencji z ostatniej kategorii są dosyć spore – łączna suma oscyluje w granicach 150 tysięcy złotych. Wysokie zarobki pilotów szybko pozwalają jednak na zwrot poniesionych kosztów. Bez wątpienia jest to zawód dla wybranych – przede wszystkim pasjonatów, którzy kochają przebywać w powietrzu. Stan zdrowia też ma ogromne znaczenie – drobne wady wzroku wbrew krążącym opiniom wcale nie dyskwalifikują kandydata. To jednak czy dana osoba nadaje się na stanowisko pilota zweryfikuje szereg badań lekarskich. Chcąc podjąć kroki w celu rozpoczęcia kariery warto zwrócić się po poradę do lokalnych aeroklubów lub szkół lotniczych.